فارسی وان خطرناکترازاز بی بی سی فارسی

امیر ترقی نژاد

یزدفردا "به اعتقاد من تأثيرگذاری فارسی وان در حوزه فرهنگی و اجتماعی بسیار بیشتر از بی بی سی فارسی است. امروز شبكه فارسی وان با پخش سریال ‎ها و فیلم ‎های سینمای استحكام خانواده را به مناقشه و مناظره گرفته و در حوزه مسائل سیاسی كمتر به این موضوع توجه شده است. "اینها بخشی از گفتگوی سعید ابوطالب نماینده سابق مجلس و صاحبنظر در حوزه رسانه در گفتگو با سایت فردانیوزاست.

این مقدمه باعث شد به این نکته اشاره کنیم که چندی است که یک شبکه تلویزیونی برنامه هایی را به سوی ایران ارسال می دارد.در پشت پرده برنامه های این شبکه حرمت شکنی خانواده و تبلیغ فرهنگ غربی و رواج اعمال خلاف جامعه به کرات به چشم می آید.به اعتقاد کارشناسان هدف از ارسال برنامه های هدف دار تاثیر گذاری بر جوانان منطقه به ویژه ایران می باشد. شبکه فارسی وان ، با دقت، تعمد و وسواس خاص، سریال‌هایی را برای مخاطب ایرانی و فارسی زبان پخش می‌کند که موضوع اصلی همه آنها، روابط خانوادگی و زناشویی است و عدم مقابله و پاسخگویی در برابر آن، می‌تواند انحرافاتی جدی در خانواده‌ها و در پایان جامعه جوان ایرانی ایجاد کند.برای نمونه، در یکی از این سریال‌ها که اخیرا به اتمام رسیده ، مخاطب با خانواده از هم گسیخته‌ای روبه‌روست که زن خانواده خود عاشق جوان دیگری شده است، پدر خانواده با فرد دیگری زندگی می‌کند و دختر و پسر خانواده هم روابط نامعقولی در حیطه مسائل خانوادگی دارند و البته در سراسر این فیلم، تأکید بر مثبت بودن و عرفی بودن این نوع مناسبات ناسالم می‌شود؛ موضوعی که در صورت تداوم و انتقال به جامعه و خانواده ایرانی، بسیار مخرب تر و تأثیرگذارتر از برنامه‌های خبری «بی.بی.سی» و یا «صدای آمریکا»ست.
بااین حال،هرچند از زمان تشدید فعالیت این شبکه ماهواره‌ای تاکنون، برخی سایت‌های خبری و دیگر رسانه‌های سایبر و مکتوب به گونه‌ای سعی در گوشزد کردن خطر فعالیت این شبکه ماهواره‌ای داشته‌اند، اما به نظر می‌رسد چه درباره این شبکه و دیگر شبکه‌های ماهواره‌ای که با رویکرد‌های غیر سیاسی و هدف قرار دادن بنیان خانواده و ارزش‌های جامعه ایرانی، آثار تخریبی کوتاه مدت و دراز مدتی دارند، برنامه مشخصی از سوی مسئولان امر وجود ندارد.

در این طرف قضیه مسئولان رسانه ملی تلاش دارند تا از کنار این اتفاق ناخوشایند به سادگی عبور کنند. روایت های غیرایرانی و ارزیابی های داخلی حکایت از مسایل دیگری دارد . چندی پیش یکی از مسوولان صدا وسیما در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره فارسی وان گفته بود که برخی شبکه‌های فارسی‌زبان خارج از ایران دچار سؤتفاهم شده‌اند چرا که اصولا ما آنها را رقیبی که بخواهند در کار ما اخلال ایجاد کنند، نمی‌دانیم.
این در حالی است شواهد از نفوذ عجیب و دامنه دار این شبکه در میان خانواده های ایرانی با وجود اذعان آنها به تاثیرات منفی این شبکه حکایت دارد .

به اعتقاد کارشناسان ،شاید در ظاهر، سریال‌های این شبکه در مقایسه با شبکه‎های غیراخلاقی در ماهواره، حاوی نمایش صحنه‎های غیراخلاقی به‌صورت مستقیم نباشد و به همین خاطر نیز با واکنش دفعی چندانی از سوی برخی خانواده‎ها روبه‌رو نشده است اما نکته آنجاست که در لایه‎های زیرین مضامینی که در این سریال‌ها مطرح می‎شود به‌صورت غیرمستقیم و البته در برخی نیز به‌طور مستقیم، مفاهیمی بسیار غیراخلاقی به مخاطب ارائه شده و از آنجا که از سیری تدریجی نیز برخوردار است تأثیری عمیق در نابود کردن هنجارهای اخلاقی و فرهنگی خانواده‌ها برجای می‎گذارد تا آنجا که پس از مدتی بسیاری از این مسائل قبح خود را از دست داده و برای مخاطب هضم‌شده و پذیرفتنی خواهند شد

یزدفردا



  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا